Om økten
Mål
- Identifisere styrker og løfte utfordringer i arbeidet for inkludering og demokratisk skolekultur for å skape reflektert praksis.
- Utvikle et raust arbeidsmiljø gjennom kollegastøttet kompetanseutvikling.
- Bygge en felles strategi for å skape inkludering og tilhørighet for alle elever.
Å arbeide for å utvikle «et gyldig vi» på skolen, der alle elever opplever å høre til i skolefellesskapet, er en sentral del av arbeidet mot utenforskap og gruppefiendtlighet. Refleksjonsverktøy for «et gyldig vi» gir skoleledere, lærere og andre ansatte på skolen en arena for å reflektere sammen rundt hvilke verdier og hvilken praksis som danner grunnlaget for skolens forebyggende arbeid mot fordommer og diskriminering.
Ressursen består av dialogkort til 5 økter.
Forberedelse
- Print ut dialogkort til økten. I hver økt brukes det 5 dialogkort. Det er dialogkort til 5 ulike økter.
- Tidsbruk: minimum 1 time, helst 1,5-2 timer per økt.
- Del personalet inn i grupper på 4-6 personer.
- Sørg for at gruppene går gjennom omtrent like mange dialogkort per økt, slik at alle kan delta i den avsluttende felles refleksjonen. Følg nummereringen.
- De 5 ulike øktene er bygget opp med spørsmål med økende kompleksitet fra økt 1 til 5. Den siste økten har spørsmål som runder av opplegget.
- Det er viktig at opplegget initieres og støttes av ledelsen ved skolen.
Gjennomføring
- 1
Dialog i grupper
1. Dialog i grupper
Del ut den samme bunken med dialogkort til alle gruppene. Spørsmålet leses opp, deretter får alle litt betenkningstid. Ta en runde der alle får dele sine tanker, før dialogen starter. Noter gjerne underveis.
- 2
Felles refleksjon i plenum
2. Felles refleksjon i plenum
- Når gruppearbeidet er over, tas viktige refleksjoner i fellesskap.
- Tips til spørsmål som kan stilles til gruppene: Hvordan fungerte økten?
- Gi to stjerner (ting som fungerte godt) og ett ønske om forbedring til neste økt.
Videre arbeid
"Refleksjonsverktøy for et gyldig vi" skaper en arena for dialog i profesjonsfelleskapet om arbeid for inkludering og demokratisk skolekultur. Samtalene kan brukes som grunnlag for arbeid med skolens felles praksis. Her er to alternativer til videre arbeid:
10 ting vi er spesielt flinke til
Etter endte samtaler lager personalet en liste over «10 ting vi er spesielt flinke til». Noterer ned viktige perspektiver og innspill etter hver økt, og bruk dem i en workshop der dere oppsummerer styrkene dere har i kollegiet. Kanskje kan dette bli en plakat som kan henge på personalrommet?
Pedagogisk credo
Bruk samtalene til å utvikle en pedagogisk plattform eller et «credo» (det vi tror på) for skolen.