Om økten
Mål
- Målet med opplegget er at elevene/studentene skal forstå og drøfte hvordan et kontroversielt tema kan fremstilles ulikt, selv om fremstillingene er basert på fakta.
Det er en fordel om elevene/studentene har både tekstene og oppgavene foran seg når de arbeider med opplegget. Vurder om det er hensiktsmessig å printe ut enten tekstene eller oppgavene, eller eventuelt begge deler.
Dette opplegget finnes også i en litt enklere variant her.
Forberedelse
Ulike perspektiver Brekke, Jensehaugen og Berg
Gjennomføring
Det finnes ulike meninger om hva Israel-Palestina-konflikten handler om, og hvorfor situasjonen i Israel-Palestina er blitt sånn som den er i dag. Ofte er det mulig å bli enige om fakta, men mange oppfatter likevel konflikten forskjellig. Dette handler blant annet om hvilke fakta som trekkes fram og hvilken vekt de tillegges.
Vi har bedt tre fagpersoner, Torkel Brekke, Kjersti G. Berg og Jørgen Jensehaugen, om å gi en innføring i konflikten i ti punkter. De har gitt hver sin fremstilling av konflikten. Du skal nå sammenligne og se hva som er likt og hva som er forskjellig i de tre 10-punktslistene. De tre 10-punktslistene finner du over.
Dette opplegget finnes også i en litt enklere variant her.
Oppgaver
- 1
Bruk en bestemt farge og strek under (eller marker) der de har tatt med samme hendelse eller opplysninger.
1. Bruk en bestemt farge og strek under (eller marker) der de har tatt med samme hendelse eller opplysninger.
- 2
Bruker de samme ord om samme hendelse, eller er valg av ord forskjellig? Drøft hva det får å si for meningen i teksten der det er brukt ulike ord om det samme.
2. Bruker de samme ord om samme hendelse, eller er valg av ord forskjellig? Drøft hva det får å si for meningen i teksten der det er brukt ulike ord om det samme.
- 3
Bruk en annen farge og strek under det som bare en av dem har med. Diskuter hva disse opplysningene får å si for hvilket inntrykk du får av konflikten.
3. Bruk en annen farge og strek under det som bare en av dem har med. Diskuter hva disse opplysningene får å si for hvilket inntrykk du får av konflikten.
- 4
Hva kan disse tre fremstillingene si om hvorfor konflikten oppfattes ulikt?
4. Hva kan disse tre fremstillingene si om hvorfor konflikten oppfattes ulikt?
- 5
Hvordan har det du har lest nå påvirket din egen oppfatning av konflikten?
5. Hvordan har det du har lest nå påvirket din egen oppfatning av konflikten?
- 6
Har du forstått mer av konflikten etter å ha jobbet med dette nå? Hvorfor? Eller hvorfor ikke?
6. Har du forstått mer av konflikten etter å ha jobbet med dette nå? Hvorfor? Eller hvorfor ikke?
- 7
Hvilken av disse tre fremstillingene ligner mest på den du finner i læreboka di eller i andre sekundærkilder?
7. Hvilken av disse tre fremstillingene ligner mest på den du finner i læreboka di eller i andre sekundærkilder?
- 8
Står det noe i læreboka di eller i andre sekundærkilder du finner om at dette er en konflikt der det finnes ulike måter å forstå konflikten på?
8. Står det noe i læreboka di eller i andre sekundærkilder du finner om at dette er en konflikt der det finnes ulike måter å forstå konflikten på?