Om aktiviteten
Mål
- Å legge til rette for dialog, perspektivtaking og samhandling, for sammen å skape bedre forståelse av et tema eller spørsmål.
I dette undervisningsopplegget skal elevene/deltakerne ta stilling til ulike påstander. Påstandene er åpne/generelle og kan knyttes til ulike temaer, for eksempel Israel-Palestina konflikten.
Undervisningsopplegget innheholder tre komponenter:
- Øvelse: TÆR (forberedelser til 4 hjørner)
- Øvelse: 4 hjørner
- Avsluttende refleksjon
Forberedelse
- Rydd bort stoler og pulter i klasserommet slik at det blir plass til å bevege seg rundt.
- Marker hvert hjørne av klasserommet med «Enig», Uenig», «Vet ikke», «Kanskje».
- Forbered mulige oppfølgingsspørsmål til hver påstand (til 4 hjørner).
Nytte støtteressurser til lærer
Her har vi samlet nyttige ressurser til egen forberedelse. Vi anbefaler en gjennomgang av ressursene før undervisningsøkten.
Gjennomføring
For profesjonsfellesskapet
- 1
Øvelse: TÆR
1. Øvelse: TÆR
Denne øvelsen skal gjennomføres før 4 hjørner. Måler er å forberede deltakerne på å utveksle ulike tanker og meninger. I løpet av økta skal elevene/deltakerne bli enige om rammer og regler for rommet.
- 2
Øvelse: 4 hjørner
2. Øvelse: 4 hjørner
- Deltakerne kan stå samlet i midten av rommet.
- Les hver påstand opp for elevene/deltakerne.
- Deltakerne kan deretter plassere seg i hvert sitt hjørne.
- Deltakerne som ønsker å dele sine refleksjoner og tanker, kan begrunne hvorfor de har plassert seg i de ulike hjørnene.
- For hver gang en ny påstand leses opp, kan elevene/deltakerne samles i midten.
- Bruk gjerne egne erfaringer, tanker eller refleksjoner under øvelsen, der det kjennes naturlig å trekke dette inn.
- NB: Det kan være utfordrende å håndtere både sterke synspunkter og ulike erfaringer hos deltakerne. Under øvelsen kan det derfor være hensiktsmessig å minne deltakerne på rammene og reglene (fra TÆR-øvelsen).
FilDokumentPåstander til 4 hjørner - for profesjonsfelleskapet
- 3
Avsluttende refleksjon
3. Avsluttende refleksjon
- Etter 4 hjørner kan deltakerne samles i en ring.
- Deltakerne kan få anledning til å utdype sine tanker og refleksjoner.
- Minn deltakerne på rammene og reglene (fra TÆR)
Forslag til refleksjonsspørsmål
- Jeg så mange skiftet mening, hva tenker dere om det?
- Dere hadde ulike forståelser av enkelte begreper, hva tror dere er årsaken til dette?
- Hvordan oppleves det å ta stilling til disse påstandene?
- Hva tror dere bidrar til å forme våre meninger og holdninger?
- Hva sitter dere igjen med etter øvelsene?
- Hva vil dere ta med dere videre?
For elever
- 1
Øvelse: TÆR
1. Øvelse: TÆR
Denne øvelsen skal gjennomføres før 4 hjørner. Måler er å forberede elevene på å utveksle ulike tanker og meninger. I løpet av økta skal elevene/deltakerne bli enige om rammer og regler for rommet.
- 2
Øvelse: 4 hjørner
2. Øvelse: 4 hjørner
- Elevene kan stå samlet i midten av rommet.
- Les hver påstand opp for elevene/deltakerne.
- Elevene kan deretter plassere seg i hvert sitt hjørne.
- Elevene som ønsker å dele sine refleksjoner og tanker, kan begrunne hvorfor de har plassert seg i de ulike hjørnene.
- For hver gang en ny påstand leses opp, kan elevene/deltakerne samles i midten.
- Bruk gjerne egne erfaringer, tanker eller refleksjoner under øvelsen, der det kjennes naturlig å trekke dette inn.
- NB: Det kan være utfordrende å håndtere både sterke synspunkter og ulike erfaringer hos elevene. Under øvelsen kan det derfor være hensiktsmessig å minne elevene på rammene og reglene (fra TÆR-øvelsen).
FilDokumentPåstander til 4 hjørner - for elever
- 3
Avsluttende refleksjon
3. Avsluttende refleksjon
- Etter 4 hjørner kan elevene samles i en ring.
- Elevene kan få anledning til å utdype sine tanker og refleksjoner.
- Minn elevene på rammene og reglene (fra TÆR-øvelsen).
Avsluttende refleksjon
- Jeg så mange skiftet mening, hva tenker dere om det?
- Dere hadde ulike forståelser av enkelte begreper, hva tror dere er årsaken til dette?
- Hvordan oppleves det å ta stilling til disse påstandene?
- Hva tror dere bidrar til å forme våre meninger og holdninger?
- Hva sitter dere igjen med etter øvelsene?
- Hva vil dere ta med dere videre?