Om aktiviteten
Mål
- Å legge til rette for dialog, perspektivtaking og samhandling, for sammen å skape bedre forståelse av et tema eller spørsmål.
I dette undervisningsopplegget skal elevene/deltakerne ta stilling til ulike påstander. Påstandene er åpne/generelle og kan knyttes til ulike temaer, for eksempel Israel-Palestina konflikten.
Undervisningsopplegget innheholder tre komponenter:
- Øvelse: TÆR (forberedelser til 4 hjørner)
- Øvelse: 4 hjørner
- Avsluttende refleksjon
Forberedelse
- Rydd bort stoler og pulter i klasserommet slik at det blir plass til å bevege seg rundt.
- Marker hvert hjørne av klasserommet med «Enig», Uenig», «Vet ikke», «Kanskje».
- Forbered mulige oppfølgingsspørsmål til hver påstand (til 4 hjørner).
Nytte støtteressurser til lærer
Her har vi samlet nyttige ressurser. Vi anbefaler en gjennomgang av ressursene før undervisningsøkten.