Om aktiviteten
Mål
- Evne til å analysere kilder knyttet til koronapandemien og til å identifisere feilinformasjon
Dette undervisningsopplegget gir elevene/studentene mulighet til å utforske forskjellige typer feilinformasjon knyttet til koronaepidemien, og til å reflektere rundt årsaker og virkninger av feilinformasjon. De blir kjent med måter å avsløre og motarbeide spredning av feilinformasjon på.
Forberedelse
Dette opplegget er del av læringsstien Infodemi og består av tre deler, som kan gjennomføres samlet eller fordeles på flere økter.
Del 1 er en introduksjon til temaet (ca. 20 min).
Del 2 handler om fenomener som bidrar til at feilinformasjon sprer seg og får problematiske konsekvenser, og om årsaker til og dynamikker i spredningen av feilinformasjon (ca. 60 min).
Denne delen, Del 3, handler om måter å gjennomskue og motarbeide feilinformasjon på (2 x 45 min).
Siste punkt i denne delen; 3. Tekstanalyse, kan eventuelt gis som egenaktivitet eller hjemmeoppgave.
Det anbefales å gjennomføre del 1 av opplegget først, eller – som et minimum – å vise introduksjonsfilmen (ca. 5 min).
Gi elevene/studentene tilgang til denne artikkelen
Artikkelen «Strakstiltak for å sikre asylsøkere – mens vi skal la eldre dø?», fra organisasjonen Human Rights Service (HRS), kritiserer den norske regjeringen for å nedprioritere norske eldre til fordel for asylsøkere.
Artikkel fra HRS: Strakstiltak for å sikre asylsøkere – mens vi skal la eldre dø?
Gjennomføring
Arbeidsarket «Avdekke feilinformasjon med SIFT-metoden»
Gjør arbeidsarket Avdekke feilinformasjon med SIFT-metoden tilgjengelig for elevene/studentene.
Elevene/studentene går gjennom de enkelte skrittene i arbeidsarket.
Bruk gjerne denne videoen fra faktisk.no som eksempel for å beskrive fremgangsmåten: https://youtu.be/yqxw8IA7-Rg
Å avdekke feilinformasjon knyttet til korona-epidemien
SIFT-metoden
Gi elevene/studentene tilgang til skjermdump fra now8news .
I flere land har tiltakene i forbindelse med koronapandemien utløst hamstring av matvarer. I noen tilfeller har det oppstått slåsskamp om toalettpapir i butikkene. Så spredde en nyhet seg i sosiale medier om at det var blitt funnet koronavirus i toalettpapir.
Gjør en SIFT-analyse for å sjekke sannhetsgehalten i denne nyheten.
Spørsmål til refleksjon:
- Hvor troverdig er now8news? Hvordan prøver den å fremstå som troverdig?
- «Memen» med «breaking news» om korona i toalettpapir har også blitt brukt som satire. Hvorfor tror du at noen stoler på denne nyheten, mens andre umiddelbart synes den er latterlig?
Tekstanalyse
Dette punktet kan eventuelt gis som egenaktivitet/hjemmeoppgave.
Forberedelse: Gi elevene/studentene tilgang til denne artikkelen: «Strakstiltak for å sikre asylsøkere – mens vi skal la eldre dø?» , fra organisasjonen Human Rights Service (HRS), kritiserer den norske regjeringen for å nedprioritere norske eldre til fordel for asylsøkere.
Analyser innlegget og argumentasjonen i artikkelen
- Hvordan presenteres informasjonen i HRS’ innlegg? Hvordan vil du beskrive språket og tonen i artikkelen?
- Hvilke påstander settes frem i artikkelen, og hvordan blir påstandene belagt?
- Prøv å finne andre kilder som sier noe om det som omtales i artikkelen (prioritering av pasientgrupper i koronabehandlingen og boligsituasjonen for asylsøkere under koronakrisen).
- Vurderer du artikkelen som troverdig, og bidrar den med relevant opplysning i koronakrisen?
- Hva tror du forfatterne vil oppnå med artikkelen?
- Tenk på de fenomenene som har blitt presentert i del 2 av dette opplegget (rykte, feilinformasjon, falske nyheter, konspirasjonsteorier etc.). Hvilken kategori ville du plassert dette innlegget i?
Avsluttende refleksjon
Be elevene/studentene om å besvare følgende spørsmål:
Hva er det viktigste jeg har lært om feilinformasjon under koronaepidemien?
Hva lurer jeg fortsatt på / hva har jeg lyst å finne ut?