Snarveier
Om økten
Mål
- Å gjøre elever bevisste på hvordan majoritetssamfunnet har et behov for å finne syndebukker de kan skylde på i krisetider, og at jøder både i fortid og samtid utpekes som nettopp syndebukken.
- Å se at antisemittiske forestillinger forsterkes og fornyes på tvers av kriser.
I krisetider har majoritetssamfunnet behov for å finne syndebukker de kan skylde på. Syndebukken det er blitt pekt på, både i fortid og samtid, har ofte vært jøder. Gjennom å jobbe med antisemittisme i ulike historiske perioder, sikter dette opplegget mot å bevisstgjøre elever nettopp det faktum at jøder gjentatte ganger er blitt gjort til syndebukker, og at antisemittismen ikke er et konstant fenomen, men noe som forsterkes voldsomt i krisetider.
Videre skal opplegget gjøre elever kjent med det som kalles for antisemittiske troper, altså negative stereotype forestillinger om jøder. Gjennom arbeid med tekster og et utvalgt bildemateriale vil de oppdage at mange antisemittiske forestillinger og fremstillinger er gamle, men fortsetter å bli reprodusert også i samtiden.
Opplegget slik det er beskrevet nedenfor, er tilpasset gjennomført på en dobbelttime. I lærerveiledningen finner du forslag til hvordan dette opplegget kan gjennomføres som fagdag.
Forberedelse
Hva må du tenke på før du gjennomfører økten?
Undervisningsopplegget består av en rekke fagtekster som beskriver antisemittismen under ulike historiske kriser med tilhørende propaganda i form av karikaturer og bildemontasjer fra den aktuelle perioden. Bildematerialet portretterer jøder på en karikert, nedsettende og fordomsfull måte, og må brukes med varsomhet. Som lærer er det viktig at du forbereder elevene dine godt på at innholdet de skal få se er veldig problematisk. Dembra fraråder sterkt at alt bildemateriell deles ut til alle elever. Det kan bidra til ytterligere stigmatisering av jøder.
Lærerveiledning - antisemittisme i krisetider
Gjennomføring
- 1
Lærer holder en innledende presentasjon om begrepet antisemittisme.
1. Lærer holder en innledende presentasjon om begrepet antisemittisme.
FilPresentasjonPresentasjon - Antisemittisme i krisetider
- 2
Sett elevene sammen i grupper.
2. Sett elevene sammen i grupper.
- Fordi det er åtte kriser totalt som skal fordeles mellom elevene, bør klassen deles enten inn i 4 eller 8 grupper. La elevene reflektere over begrepene «syndebukk» og «avhumanisere». Be dem gjerne søke opp ordene i ordboka, og notere ned noen stikkord for hvert av begrepene. Diskuter i klassen hva dere kom frem til.
- 3
Hver av gruppene får tildelt to kriser
3. Hver av gruppene får tildelt to kriser
Hver av gruppene får tildelt to kriser de skal sette seg inn i – en historisk krise og en krise etter 2000. Be dem lese tekstene og se på bildene. De skal fylle inn arbeidsarket mens de jobber med krisene.
- 4
Arbeid i ekseprtgrupper
4. Arbeid i ekseprtgrupper
Alle elever som har jobbet med samme kriser setter seg sammen i ekspertgrupper. Der forbereder de en presentasjon av sine kriser, hvor de skal forklare hva krisen gikk ut på, hvorfor jøder ble syndebukker, og hvilke forestillinger om jøder som ble sentrale i disse.
- 5
Presentasjon
5. Presentasjon
Elevene settes nå i blandede grupper, hvor de skal holde sin presentasjon for elever som har jobbet med andre kriser (såkalt jigsaw). Etter å ha hørt på hverandre, skal de snakke om hvilke forestillinger om jøder som går igjen i disse krisene, og hvordan syndebukkmekanismen utspiller seg.
- 6
Oppsummering
6. Oppsummering
FilPresentasjonPresentasjon - Antisemittisme i krisetider