Om økten
Mål
- Refleksjon over hvilken plass moral, verdier og emosjoner har i historieundervisningen.
Gjennomføring
- Begynn med å vise noen foiler som visualiserer traumatisk historie og temaer som kan være kontroversielle også i dag. Eksempler kan være Norges rolle i trans-atlantisk slavehandel, fornorskningspolitikk ovenfor samer, tvangsassimilering av rom/romani, eugenikk, norske myndigheters behandling av de såkalte «tyskerjentene», norsk oljehistorie i et kolonial- og miljø-perspektiv, osv. Nederst på siden kan du laste ned et eksempel på foiler brukt ved UiO.
- Diskutere hvilken plass moral, verdier og emosjoner har i historieundervisningen. Spøsmål for diskusjon:
- Hviler det en moralsk plikt over historiefaget eller ikke? Skal vi undervise historie med tydelige verdimessige og moralske undertoner og intensjoner?
- I hvilken grad kan vi / skal vi tilkjennegi våre egne standpunkt (verdimessig og politisk)?
- Hvordan stiller vi oss i spennet mellom ulike syn på historiefagets rolle, mellom “the past itself has never preached a message and has never had a meaning” og “[…] historical knowledge that does not lead to moral orientation and moral judgments is useless history: why would we undertake the history project at all, if not to orient ourselves morally?”
3. Diskutere ulike tilnærminger til undervisning om holocaust, som «universell advarsel» og/eller i form av å sette elevene i stand til uttrykke egen forståelse av holocausts betydning. Analyse av et forslag til undervisningsopplegg.
4. Diskutere vår egen historiebruk.
- Hvilke temaer tar vi ikke opp i undervisningen?
- Hva er historiefagets «hvite flekker»?
- Hvem sin historie blir utelatt?